woensdag 1 januari 2014

#7: Lifehacking

      1.
Mindmappen is echt wat voor mij. Ik kan zoveel dingen tegelijk doen, dus voor afspreken wat ik in welke volgorde ga doen, is heel handig. Vooral bij belangrijke taken op bijvoorbeeld het werk, denk aan de handelingen in het leescafé en het opstarten van de klantenservice. Je moet dan veel dingen doen die essentieel zijn, maar soms is het wel moeilijk om prioriteiten te stellen, bijvoorbeeld wat nou echt handig is om eerst te doen. Maar over het algemeen geldt wel: je krijgt er op een gegeven moment wel een goede routine in. De mindmap hierboven heb ik dan ook gemaakt als geheugensteun. Toch staan hier niet alle dingen op. Er zijn altijd nog taken die extra moeten gebeuren, denk bijvoorbeeld aan het controleren van mandjes voor de klanten, dingen die rommelig zijn of collega's eventueel over het hoofd hebben gezien of misschien vergeten (bijvoorbeeld checken of de poortjesteller in is gevuld als je moet openen of de teller op 0 als je een nieuwe maand hebt (is dat nog zo bij de nieuwe poortjes?haha).
Wel wil ik altijd wel heel netjes afwerken, iets wat misschien ook wel in mijn nadeel kan werken (omdat ik daarom nog langer met iets bezig ben), maar waar ik uiteindelijk wel tevreden mee ben. Dit geldt af en toe ook wel op het werk, ik zal niet snel afsluiten als ik nog niet klaar ben ergens mee. Tot ergernis van sommige collega’s, maar ik vind het altijd heel belangrijk om mijn werkzaamheden goed af te ronden. Ik vind het zelf ook niet fijn als ik ’s ochtends moet beginnen en gelijk al tegen een grote achterstand aanloop… soms kan je met een kleine handeling al zorgen voor veel gemak voor iemand anders.
2. Echte hulpmiddelen heb ik niet nodig. De meeste dingen zijn er al. Het is van belang dat ik wat beter ga proberen dingen in te delen. Op het werk valt dat wel mee, maar thuis haal ik vaak dingen door elkaar. Dit heeft er soms ook mee te maken dat ik bijvoorbeeld druk ben als de kinderen liggen te slapen, maar dat er dan eentje wakker wordt die gezellig wil “helpen” of juist graag iets wil eten ofzo. Of als ik ineens in moet grijpen… En daarna dan onderweg iets anders tegenkom waarvan ik dan denk: oja, dat moest ik ook nog doen! En dat krijgt dan ineens voorrang…
3. Bevindingen: het leescafé, waar ik nog een beetje routine moet gaan ontwikkelen… Verder moet ik er eens in gaan prenten om één ding tegelijk te gaan doen. Toch gaat dit de laatste tijd goed. Vooral als het druk is aan de klantenservice (bijvoorbeeld nu ook met de nieuwe kasten), is het belangrijk dat wij, maar vooral ook de klant goed, efficiënt, maar toch soms ook wat later helpen. Maar de meeste mensen hebben hier gelukkig wel begrip voor.

1 opmerking:

  1. Een mooie, duidelijke mindmap. Als je niet in de praktische diens werkt (zoals ik) realiseer je je vaak niet hoeveel voorbereiding het vergt om de boel goed op te starten en draaiende te houden.

    BeantwoordenVerwijderen